Hej!
Äntligen var det dags för vår hundra-fest, dvs fira hundra dagar i skolan! Vi började med att titta på vår utställning och jämföra vad barnen hade tagit med sig. Spännande! Sedan hade vi olika aktiviteter med anknytning till talet hundra, t ex spela hundraspelet, räkna till hundra med 10- och 5-hopp, måla talet hundra med olika mönster, lägga hundra straffar, funderingar kring vad man kan göra och inte göra. "Jag kan bära 100 kulor men jag kan inte bära 100 hus". Vi avslutade dagen med att äta rulltårta med grädde och strössel.
Nu håller vi på med de geometriska kropparna rätblock, pyramid, cylinder och klot. Vi har tränat på att beskriva och räkna sidoytor, kanter och hörn.
Barnen har också gjort tavlor som enbart består av de geometriska formerna.
Med hjälp av bilder har barnen pusslat ihop näringskedjor. Det blev många diskussioner eftersom det fanns flera lösningar. Alla har ritat och skrivit om en näringskedja i sin lärandebok.
I svenska har vi jobbat mycket med läsförståelse. Jag har läst ett avsnitt om Sandvargen och sedan har vi bearbetat texten och diskuterat innehållet vid tre olika tillfällen. Målet är att barnen ska kunna diskutera och förklara hur de tänker och tycker.
På idrotten fick barnen prova på judo och ju-jutsu under ledning av två duktiga instruktörer. Mycket uppskattat!
Vecka 6-7
må/ti 2-3/2: Judo& ju-jutsu på idrotten
fre 6/2: Bio åk 1-2: "Victor och Josefine"
ti 10/2: Föräldrasamråd kl 18.00-20.00
fre 13/2: Fritids stängt.
Läxor
- Läsläxa sid 88-93 till onsdag, ny läxa sid 94-97, stavelseläsa, läsa b-d-ord och skriva ord.
- Träna huvudräkning 5 min/dag, korten,
- Ordningstalen 1-31. Första, andra, tredje...
- Räkna 10-20-30 osv till 100, fram- och baklänges.
Skolan tar tacksamt emot gamla filtar. Dessa ska förvaras i uteförrådet för att kunna användas vid lek men också som beredskap i en krissituation.
Hälsningar
Ulla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar